Tuesday, January 5, 2010

CARA MUDAH MENGHAFAL SIFIR 6 HINGGA 9

Salam kepada semua..

Dalam subjek matematik sekolah rendah tidak dapat dinafikan terhadap kepentingan sifir dalam menjawab soalan. Bagi menghadapi peperiksaan besar seperti UPSR sudah semestinya kita tidak mahu kehilangan masa yang banyak dalam usaha menulis kesemua urutan sifir.

Apa yang lebih memeranjatkan lagi, ada antara pelajar yang masih ga...gap bila ditujukan sifir. ditanya 4x9, 3 minit kemudian baru datang jawapan 36. ditanya lagi 9x4, memakan masa lagi 2 minit untuk jawapan 36. Jika ini diteruskan dalam ujian nescaya hanya 12 soalan saja yang mampu di jawab bagi kertas 1.

oleh itu, saya ingin berkongsi ilmu tentang teknik mudah bagi mengeluarkan jawapan sifir.. (#perlu diingat hafaz itu lebih efisien).. tapi saya yakin jika dipraktikan kita akan mudah hafaz secara tidak langsung

Taktiknya....

Kaedah ini menggunakan 10 jari kita dan digunakan untukk sifir 6 hingga 9 sahaja. Dengan anggapan 1 hingga 5 adalah sifir yg senang diingat oleh para pelajar (mudah-mudahan).

*Jari kelingking mewakili 6
*Jari manis mewakili 7
*Jari hantu - 8
*Jari telunjuk - 9

Contoh: 7 darab 8=





cara-cara

1. Cantumkan
jari manis tgn kiri dengan jari hantu tgn kanan.

2.
Tambahkan jumlah semua jari dari yg bercantum dan ke bawah. Maksudnya jari manis ada 2, ditambah dgn jari kelingking ada 2 dan jari hantu ada 1 menjadi 5 (ini membawa maksud 50).

3. Kemudian jari2 yg tidak bercantum yang berada di atas jari yang bercantum, iaitu tgn kanan ada 2 dan tgn kiri ada 3.
Darabkannya, 3x2 menjadi 6.

oleh itu, jwpnnya
56. Boleh cuba dengan darab nombor lain ... selamat mencuba

Mudah kan.. ingat.. "hendak seribu daya, tak nak seribu dalih"


27 comments:

  1. tpu2..kalu 9x9 plak..

    ReplyDelete
  2. da cube...tp kalu 9x9 atau 6x6
    x memberikan jwpn yg betul...any idea?

    ReplyDelete
  3. kalau 9x9 betul la jari bercantum ada 8 jari yg x bercantum kiri 1 kanan 1 1x1=1 so 81...

    utk 6x6 pn betul jari bercantum 20 + jari atas 4x4= 16 20+16 = 36

    ReplyDelete
  4. bgus utk yg dah pndai sifir tpi klau utk yg kurg fham lmbt skit la,,, al maklumla baru belajar la katakan....

    ReplyDelete
  5. ehehehe .. sebenarnya saya boleh faham ,, cuma , saya tak tai\u mana satu jari hantu dan yang lain2nya .. hermmm .. :((

    ReplyDelete
  6. XPAHAM KALAU X HAFAL SIFIR 1 HINGGA 5.. TAPI KAEDAH INI MUDAH SANGAT. KALAU LIPAT JARI PUN DAPAT JAWAPAN YANG SAMA..... GOOD LUCK..

    ReplyDelete
  7. saya faham, sangat bijak. cuma bimbang anak2 lupa nak mulakan dengan no 6 pada jari kelingking. anyway ianya satu teknik yg sangat berkesan. orang yg lembab maths memang la xpaham....

    ReplyDelete
  8. kita nak buat pun susah?...mcm mana nak ajar budak?...baik hafal sifir je...

    ReplyDelete
  9. susah nk paham

    ReplyDelete
  10. x faham lansung

    ReplyDelete
  11. paham3x.. tqtqtq

    ReplyDelete
  12. 9x9..betul la.. tapi confuse sikit dengan 6x6..

    ReplyDelete
  13. tak faham la cube ajar dengan betul dan faham sikit.. ni langsung tak faham

    ReplyDelete
  14. best aku suke boleh kuatkn iQ :) thanks

    ReplyDelete
  15. aku tak faham dgn ini...

    ReplyDelete
  16. pelik ah sakai ni

    ReplyDelete
  17. alhamdullilh...teknik yang bagus..lipakan jari pun dah nampak..tajamkan fikiran kita dan teknik congak maka dapatlah jawapannya...usaha tangga kejayaan ;-)

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. ok faham, TQ. Teknik berkesan. Sapa yang tak faham cuba tajamkan tumpuan anda. 9x9 pun dapat jawapan nya, cuma 6x6 saja yang complecated sikit sebab u kena campur di bawah 20 + (4x4) = 20+16= still jawapan dia 36. Am i right naefah?

    ReplyDelete
  20. mana saya jari hantu,xtahu la...

    ReplyDelete